Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Användargränssnittets påverkan på spelarens fixeringspunkter
Blekinge Institute of Technology.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

{Kontext}: En studie angående spelarens åsikt om, och den påverkan användargränssnittet har på spelarens fixeringspunkter.

{Mål}: Undersöka hur spelaren påverkas av, samt vilka åsikter spelaren har om användargränssnittet, såsom svårighetsgraden, hur rolig och inlevelserik spelupplevelsen är med och utan användargränssnittet.

{Metoder}: Ett experiment som ska samla in kvantitativ data på två olika sätt, därför har experimentet två delar, den första delen är ett frågeformulär och den andra är spelscenarios med inspelning av spelarens fixeringspunkter, så kallad ögonspårning som gör om deltagarens blick till fixeringspunkter på skärmen. Frågeformulär kan samla kvalitativa data men i denna undersökning så är frågeformuläret så att man sätter poäng från 1-5 på en fråga vilket anses att vara mer kvantitativ datainsamling.

{Resultat}: HUD:en påverkar var deltagaren tittar men situationen påverkar också hur mycket, och vilka delar av HUD:en som används.

{Slutsatser}: Det här arbetet syftade till att öka förståelsen för HUD:ens betydelse utifrån kvantitativ data och har resulterat i följande slutsatser.

  • HUD:en påverkar spelarens fixeringspunkter genom att spelarna växlar mellan att titta på spelets händelser och HUD:ens information.
  • Enligt frågeformuläret så uppger deltagarna att de får en roligare och mer inlevelserik spelupplevelse när HUD:en är påslagen, en roligare upplevelse stöds med statistiskt t-test men att deltagarna får en mer inlevelserik upplevelse med HUD:en påslagen stöds inte eftersom skillnaden inte var signifikant nog enligt t-testet.
  • Det kvantitativa resultatet av inspelningen av fixeringspunkterna, ger slutsatsen att spelarens fixeringspunkter påverkas genom att denne växlar mellan spelets händelser och HUD:ens information. Frågeformulärets svar lutade mot att deltagarna föredrog att ha HUD:en på, då medelvärdet var högre för HUD på i frågan om hur upplevelsen var. Även det statistiska t-testet stödjer detta. I fallet om deltagarna föredrar att ha HUD:en på och om det blir mer inlevelserikt, så lutar svaren mot att det är så, men enligt t-testen så är svaren inte signifikanta nog.
Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 30
Keywords [sv]
Användargränssnitt; ögonspårning; påverkan; åsikt;
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-14090OAI: oai:DiVA.org:bth-14090DiVA, id: diva2:1088373
Subject / course
DV1478 Bachelor Thesis in Computer Science
Educational program
DVGSP Game Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-04-12 Created: 2017-04-12 Last updated: 2018-01-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(11974 kB)127 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 11974 kBChecksum SHA-512
b3490c1351cf76d7eac1d2872793a907a5bd8aa4cde94e036095b9ad8bb01ac5ba20a3c781f02e795ceea58c6bdd1ab3c4f7a501a0bb44edb73cdd4b9a9ab4c5
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Blekinge Institute of Technology
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 127 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 260 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf