Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Feeling the Film: En undersökning om förmedlandet av stämning
Blekinge Institute of Technology, Faculty of Computing, Department of Technology and Aesthetics.
Blekinge Institute of Technology, Faculty of Computing, Department of Technology and Aesthetics.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Stämningen en film förmedlar är en av de viktigaste aspekterna inom filmskapande och filmmediet. Det är denna stämning som har möjligheten att påverka åskådarens känslor både under filmens gång och efter att eftertexterna har rullat förbi. Detta kandidatarbete syftar till att påvisa stämningens betydelse inom filmmediet samt se hur filmskapare kan utföra filmproduktioner för att förstärka stämningen deras film förmedlar. För att uppnå detta utförde vi två filmproduktioner som resulterade i en kortfilm och en presentationsfilm. Båda produktionerna utfördes med deltagande filmskapande som sin grundpelare, som var med och påverkade alla val och beslut vi tog genom processerna. Deltagande filmskapande ledde oss även till att få fler och mer unika idéer in i våra projekt och filmer för att förstärka stämningarna som förmedlas av våra filmer. Vi valde att utgå från filmteorier angående en films tempo av Ross Hockrow och platsens betydelse av Mats Ödeen, för att sedan utföra filminspelningarna med hjälp av inspelningsmetoder som The Master Scene Method och The Split Sequence efter Blain Browns och Luis Fernando Morales Morantes beskrivningar. Vi höll till sist en förhandsvisning av våra filmer för att undersöka och sedan diskutera huruvida vi lyckats med att genom deltagande filmskapande, filmteorier och inspelningsmetoder förmedla stämningar med våra filmer.

Abstract [en]

The mood that a film conveys is one of the most important aspects in filmmaking and the film medium. It is this mood that has the opportunity to elicit emotions in the viewer, both during the movie but also after the credits has rolled. This Bachelor Thesis aim to show the importance of mood in the film medium as well as how a filmmaker can produce a film project in a way that amplifies the mood that the film conveys. To achieve this, we produced two film projects that resulted in one short movie and one infomercial. Both productions were produced with participatory filmmaking as a foundation, a method that influenced every choice and decision we made during the design process. Participatory filmmaking also led us to get several and more unique ideas for our projects and films in order to amplify the moods that our films conveys. We chose to proceed from film theories regarding the tempo of a film by Ross Hockrow and the importance of the location by Mats Ödeen, to then produce our film projects with shooting methods such as The Master Scene Sequence and The Split Sequence as described by Blain Brown and Luis Fernando Morales Morante. In the end of the design process we arranged a pre-screening of our films to check and discuss whether we succeeded to convey moods with our films with the help of participatory filmmaking, film theories and shooting methods.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 52
Keywords [en]
Participatory Filmmaking, Art Mood, Film Theory, Filmmaking, Shooting Methods
Keywords [sv]
Deltagande filmskapande, Estetisk stämning, Filmteori, Filmskapande, Inspelningsmetoder
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-16456OAI: oai:DiVA.org:bth-16456DiVA, id: diva2:1217595
Subject / course
ME1588 Kandidatarbete i Medieteknik, 30 hp
Educational program
MEGDP Digital Visual Production
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-14 Created: 2018-06-13 Last updated: 2018-06-14Bibliographically approved

Open Access in DiVA

BTH2018FrejPetersson(3207 kB)51 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 3207 kBChecksum SHA-512
a30b290458cf2d17ddf77ea766f4b9f8e942c46c5983cf27fb8ffba180691982d7e3923e05421958a8efa59e3598e6010f69239d2bd37bbe1e907b988606a365
Type fulltextMimetype application/pdf
Best of Best Western(122409 kB)37 downloads
File information
File name MOVIE01.movFile size 122409 kBChecksum SHA-512
20ac6c4f8cacd18105f1ca8f1ff7f9263f99374e3a8d11c3477e947aa9d0b9ea5f36c3d87cbcace297bc9b8da7b5de2167a4f148f18ac22a614259ce68b9cdff
Type movieMimetype video/quicktime
Tanzen(446662 kB)42 downloads
File information
File name MOVIE02.movFile size 446662 kBChecksum SHA-512
1dd8819709152f95093ae6f6c4f2243fffa79b7020008367f85fab75a57363bb9274e2b50ba9f51a7757a3cfb6196eb001f6576655d24f7f3250602951b8030e
Type movieMimetype video/quicktime

Search in DiVA

By author/editor
Pettersson, AndersFrej, Anton
By organisation
Department of Technology and Aesthetics
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 51 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 256 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf