Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Utvärdering av prestanda på variabel hastighetsskuggning
Blekinge Institute of Technology.
Blekinge Institute of Technology.
2021 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

Bakgrund . Moderna spel blir mer krävande på hårdvaran och för att motverka detta utvecklas nya tekniker för att lätta på dessa krav. En sådan optimeringsteknik är Variable Rate Shading (VRS), som ingår i DirectX 12 API. Det tillåter utvecklare att variera kvaliteten på delar av ramen för att förbättra prestanda. Hur effektiv VRS är, verkar variera eftersom olika benchmark-testare får olika resultat. Detta beror med största sannolikhet på de olika scenmiljöer som används i testerna.

Mål . För att ytterligare utöka de miljöer som används VRS bench-tester kommer denna studie att fokusera på att mäta och utvärdera hos VRS i en lätt miljö som skiljer sig från andra.

Metoder . Metoden består av att utveckla en lättviktig Direct3D 12-applikation, implementera VRS-tekniken och mäta prestanda. För en tydlig utvärdering genomförs flera tester som mäter bildrutetid, bildhastighet och ritar samtalshastighet vid de olika inställningarna med hjälp av VRS-tekniken vid olika upplösningar över 1000 iterationer.

Resultat . Genom att mäta bildrutetid, bildfrekvens och dragsamtalshastighet med VRS var det möjligt att samla in prestationsdata som visa i denna studie. Studien visar den genomsnittliga prestandan med 1x1, 2x2 och 4x4 skugghastigheter vid 480p, 1080p och 2160p upplösning. Medeldata jämfördes mellan skuggningshastigheter och upplösningar för att undersöka korrelationen och avvikelsen. Som förväntat visas generella prestandaförbättringar vid användning av VRS. Vissa inställningar visade dock inkonsekvens i avvikelser mellan skuggningshastigheter, och andra visade försämrad prestanda.

Slutsatser . Slutsatsen från denna studie tider på att VRS förbättrar prestanda även i lätta applikationer, inom rimliga gränser. Prestandavinsten var dock av lägre grad vid jämförelse med andra benchmarktester. Detta tyder på att VRS är mer användbar i mer krävande miljöer.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 27
Keywords [en]
DirectX, Variable Rate Shading, Performance, Render, Benchmark
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-21287OAI: oai:DiVA.org:bth-21287DiVA, id: diva2:1539975
Subject / course
UD1449 Bachelor´s Thesis in Digital Game Development
Educational program
UDGTA Technical artist for games
Supervisors
Examiners
Available from: 2021-03-26 Created: 2021-03-26 Last updated: 2022-02-02Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Evaluation of Performance on Variable Rate Shading(533 kB)712 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 533 kBChecksum SHA-512
1c04dcb018e44584bf40890779d4de0c05ea54db3c1052366305885d03161765492200fff4e556833be5de281b238cd57c86ade8405995d2ee1371827140ac68
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Blekinge Institute of Technology
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 712 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 575 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf