Den här artikeln ämnar ge ett konkret exempel på hur Disneys 12 principer för animation ur The Illusion of Life (1990) och hur metoder inom skådespel kan användas för att förmedla känslor genom endast animation av en karaktär. Att animera en karaktär betyder inte att den får en personlighet eller känslor att visa upp för åskådaren, vilket har väckt frågan vilka metoder man kan använda sig av för att uppnå detta genom animationen. En karaktär kommer animeras för tre olika känslor med hjälp av de 12 principerna och känslo-aktiverande metoder presenterade av Simon Blake (2022). En testgrupp kommer sedan att titta på animationerna och svara på en enkät med frågor om hur de uppfattade animationerna. Denna undersökning kommer att sammanställas och granskas för att sedan presenteras som ett konkret exempel på hur man kan förmedla känsla med hjälp av endast animation. Syftet är att detta ska kunna fungera som ett lärorikt exempel för oerfarna animatörer om vikten av att inte bara få karaktären att röra på sig, utan även att den känns levande med känslor.
This article aims to deliver a concrete example of how Disney’s 12 principles of animation from The Illusion of Life (1990) and methods in acting can be used to showcase emotion through only the animation of a character. To animate a character doesn’t mean that it gets a personality nor feelings to show the viewer, which brought forth the question of what methods could be used to achieve this through animation. A character will be animated for three different emotions with help from the 12 principles and the emotion-activating methods presented by Simon Blake (2022). A test group will then review the animations and then answer a survey containing questions about how they perceived the animations. This study will then be assembled and reviewed to later be presented as a concrete example of how you can convey emotion with the help of solely animation. The hope is that this can function as an educational example for newer animators about the importance of not only making their characters move, but also making sure that they feel alive with emotions.