Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
VR för stadsplannering
Blekinge Institute of Technology, Faculty of Computing, Department of Technology and Aesthetics.
Blekinge Institute of Technology, Faculty of Computing, Department of Technology and Aesthetics.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

VR är en simulerad upplevelse genom bilder, ljud och andra sensorer som simulerar enanvändares fysiska och mentala närvaro i en virtuell värld. Förutom att användas till spel kanVR ge nya möjligheter inom arbetslivet. Syftet med undersökningen är att ta fram nya sätt förstadsplanerare att jobba med hjälp av VR. I undersökningen vill vi besvara följandefrågeställningar: “Hur kan VR mediet användas för designprocessen inom stadsplanering?”och ”Upplevs en VR applikation som ett möjligt substitut eller tillägg för designprocessen istadsplanerares arbete?”. I undersökningen har vi arbetat med VR genom att skapa enapplikation där användaren befinner sig i en virtuell värld som grundar sig i traditionellaarbetssätt för stadsplanering. Arbetet har följt principer för tjänstedesign. Vi har haftintervjuer med tre stadsplanerare med olika erfarenheter som vi intervjuade vid två olikatillfällen. Första intervjun gav oss insikt i hur de jobbar och vad de skulle behöva i derasdesignprocess. Därefter hade vi en andra intervju efter gestaltningen blev klar för att ta framundersökningens resultat på hur stadsplanerare skulle kunna använda mediet VR inomdesignprocess för stadsplanerare. Resultatet på de senare intervjuerna pekade på att det fannspotential med gestaltningen vi hade tagit fram för att de skulle kunna använda det i derasdesignprocess. Informanterna kom med många förslag om hur och vad som skulle behövas iVR-applikationen för att det skulle kunna tänkas användas i stadsplanering, samt specifikaförbättringsförslag för den aktuella gestaltningen.

Abstract [en]

VR is a simulated experience through images, sounds and other sensors that simulate a user'sphysical and mental presence in a virtual world. In addition to being used for games, VR canprovide new opportunities in working life. The purpose of the study was to develop new waysfor city planners to work with the support of VR. In the study, we wanted to answer thefollowing questions: "How can the VR medium be used for the design process in cityplanning?" and "Can a VR application be perceived as a possible substitute or addition to thedesign process in city planners' work?". In the survey, we have worked with VR by creatingan application where the user is in a virtual world based on traditional working methods forurban planning. The work has followed principles for service design. We have had interviewswith three city planners with different experiences that we interviewed on two differentoccasions. The first interview gave us insight into how they work and what they would needin their design process. The second interview was performed after the design of the prototypewas completed, to provide the results on how city planners could use the medium VR in theirdesign process. The results of the second round of interviews indicated that there waspotential with the design we had developed as a tool in their design process. The informantscame up with many suggestions on how and what would be needed in the VR application tomake it a useful tool in city planning, as well as specific improvement proposals for thecurrent design. 

Place, publisher, year, edition, pages
2022.
Keywords [en]
VR, Virtual Reality, Immersion, City planning, Service Design
Keywords [sv]
VR, Virtual Reality, Immersion, Stadsplanering, Tjänstedesign
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-23451OAI: oai:DiVA.org:bth-23451DiVA, id: diva2:1682720
Subject / course
ME1603 Bachelor's Thesis in Media Technology
Educational program
MEGDS Digital Games
Supervisors
Examiners
Available from: 2022-08-24 Created: 2022-07-11 Last updated: 2022-08-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

VR för stadsplannering(669 kB)102 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 669 kBChecksum SHA-512
2b9a65cdebb6a8ea9882012ebfcd9b8560ad393bc61d6201d5e898026042ee38f971ab834c3b13f9a8ab365ec121e1c79b4c53359676473af1ad406338bc8335
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Technology and Aesthetics
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 102 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 193 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf