Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vikten av Ljud för Navigation i Virtuell Miljö: Orientering med Binaural ljudsimulering
Blekinge Institute of Technology.
Blekinge Institute of Technology.
Blekinge Institute of Technology.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Dagens digitala spel är oerhört komplexa produktioner som ofta kräver en multitud av  sofistikerade verktyg för att förverkligas. Ett intrikat nätverk av moderna lösningar där såväl  visuella som audiovisuella element samverkar för att frambringa fängslande och entusiasmerande  upplevelser är vad som gör dagens spelproduktioner, och ingen annan bransch har sett samma  raketutveckling som spelbranschen sedan dess begynnelse. Ljuddesignens roll i digitala spel har  dock förblivit passiv där andra element tagit an mer dynamiska roller i varierande form.  Generellt sett är ljudet oftast mer ett komplement till de visuella elementen än ett fristående  förmedlingsredskap. Då audiovisuell kommunikation ej delar vissa av de begränsningar som  visuell kommunikation innehar, såsom grafisk processeringskraft, bildskärmsavgränsningar etc,  så ser vi att ljuddesign besitter en stor mängd outnyttjad potential som i teorin hade kunnat  förgylla spelupplevelser kolossalt.

Det här arbetet undersöker både genom analoga och digitala medel hur införandet av binaural  lyssning i spelproduktioner kan förbättra navigationsförutsättningarna för användaren avsevärt  då djup och höjd kan skildras mycket mer effektivt, samt hur dess applicering i tredimensionella  miljöer kan främja såväl nöjes­ som lärosyften i så kallade Audio based Environment Simulators  (AbES).  

Abstract [en]

Today’s digital games are incredibly complex productions which often requires a multitude of  sophisticated tools to be fulfilled. An intricate network of modern solutions where visual as well  as audiovisual elements consociates to produce intriguing and engaging experiences is what  makes up todays game productions, and no other industry has seen the same rapid growth as the  games industry since it’s commencement. The role of sound design in digital games however  have remained passive whereas other elements have taken on more dynamic roles in varying forms. Sound is generally speaking more of a complement to the visual elements than an  independent mediation tool. Since audiovisual communication does not share some of the  limitations that visual communication possess, such as graphical processing power, the  boundaries of the computer monitor etc, we can see that sound design possess a large amount of  untapped potential that in theory could tremendously enhance gaming experiences.

This paper researches, both through analog and digital means, how the implementation of  binaural listening in game productions could improve navigational prerequisites for the user  considerably so that depth and height can be depicted with much better effeciency, as well as  how it’s application in three dimensional environments could support both purposes of  entertainment and learning in so called Audio based Environment Simulators (AbES).  

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 33 p.
Keyword [en]
​Game Orientation,  Navigation,  Binaural Sounddesign,  Audio Games,  AbES
Keyword [sv]
​Spelorientering,  Navigation,  Binaural ljuddesign,  Ljudspel,  AbES
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-1053OAI: oai:DiVA.org:bth-1053DiVA: diva2:826803
Subject / course
ME1562 Bachelor's Thesis in Media Technology
Educational program
MEGDL Digital Audio Production
Presentation
2015-06-03, Ganges, Blekinge Tekniska Högskola, Pirgatan, 374 35, Karlshamn, 08:30 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-26 Created: 2015-06-25 Last updated: 2015-06-26Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(235 kB)142 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 235 kBChecksum SHA-512
4fcb37a9288cf6cf02805e7a31261df951a73338f908cebb0eb384994a1b179896b4787945d2635df86b928481a93ecbb6c9a5611a7937cbf17ceaf47e88d88e
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Blekinge Institute of Technology
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 142 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 213 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf