Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Distortion In Horror
Blekinge Institute of Technology, Faculty of Computing, Department of Technology and Aesthetics.
Blekinge Institute of Technology, Faculty of Computing, Department of Technology and Aesthetics.
2014 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
Förvränging i Skräck (Swedish)
Abstract [en]

The mainstream videogame horror industry features a great deal of monsters and/or weapons. Is there a way to avoid this and still create a game that instils fear in its player? We delved in to the discussion revolving around the ‘Uncanny Valley’ phenomena in order to find the answer to that question. Our results were not entirely conclusive, but we do believe there is an alternative to the brandishing of weapons at countless monsters. That alternative is the instinctual discomfort created by the ‘uncanny’, and that ‘uncanny’ feeling can be created by distorting things that were once normal. By understanding how to make use of distortion one can create an ‘uncanny’ or disturbing setting that could replace the current reliance on monsters and weapons. Dagens större skräckspel förlitar sig tungt på monster kombinerat med ett stort antal skjutvapen. Finns det något sätt att undvika att förlita sig på dessa klichéer och samtidigt skapa en känsla av skräck och obehag i en spelare? Vi undersökte den aktiva diskussion kring ’Uncanny Valley’ fenomenet för att få svar. Våra resultat var inte helt konklusiva, men vi tror starkt på att alternativ till spelindustrins nuvarande metod för att skapa obehag. Det alternativet är det instinktuella obehaget som skapas av ”the uncanny”. Den känslan kan skapas med hjälp av förvrängning. Genom att få en djupare förståelse av hur man kan använda sig av förvrängning så kan man skapa ett nytt slags obehag. Detta kan man använda som ett alternativ till det nuvarande användandet av monster och vapen.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 32 p.
Keyword [en]
Distortion, Uncanny, Horror, Fear, Video Games
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-2775Local ID: oai:bth.se:arkivex99EF674D7C0C7433C1257D11004DCD78OAI: oai:DiVA.org:bth-2775DiVA: diva2:830067
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Note
Detta är en reflektionsdel till en digital medieproduktion. Nils kan kontaktas på "nilsryborg@outlook.com"Available from: 2015-04-22 Created: 2014-07-10 Last updated: 2015-06-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1339 kB)90 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1339 kBChecksum SHA-512
6ca1f41c93bc1cf841822cba65178666adaee7164db138ca4653faff0802a24faf5d7db98aaecbd0c5270933f8c2b57bd75a3fd0a5b2bc8c23231cc9f357e248
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Technology and Aesthetics
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 90 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 535 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf