Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Immersierande Motivation: Hur immersion upplevs vid lärande spel av yrkesverksamma
Blekinge Institute of Technology, Faculty of Engineering, Department of Industrial Economics.
Blekinge Institute of Technology, Faculty of Engineering, Department of Industrial Economics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
Immersive motivation – How professionals perceive immersion and game learning (English)
Abstract [sv]

Spellärande blir allt vanligare, även inom arbetslivet. Det finns flera olika skäl till varför dataspel som läromedel har ökat i popularitet. Ett av argumenten för spellärande är att de är motiverande. En av motivationsfaktorerna i dataspel är immersion. I denna studie ville vi undersöka om im-mersion verkar motiverande vid lärande vid kompetensutbildning. Syftet med studien var att nå en förståelse om hur immersion och lärande spel kan verka som stöd vid kompetensutbildning, vad som ger upphov till immersion vid spel och hur detta upplevs. För att få svar på detta problematiserades följande frågeställningar fram; hur upplever yrkesverk-samma immersion vid spel? Vad är det yrkesverksamma upplever ger upphov till immersion vid spel? Hur upplever yrkesverksamma att immersion kan verka som stöd till lärande och motivat-ionshöjande faktor vid användning av lärande spel vid kompetensutbildning? En hermeneutisk studie genomfördes var sex yrkesverksamma deltog. Resultatet av studien blev att yrkesverksamma upplever att immersion i samband med lärande spel vid kompetensutbildning kan: ge möjlighet till att snabbt komma in i information, vara en förutsättning för lärande, bidra till att alla spel lär, påverkas av spel tillsammans med andra, falla för långt ifrån ämnet och kräva kunnande för spelutveckling.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 30 p.
Keyword [sv]
(Digitala) lärande spel, Hermeneutik, Immersion, Kompetensutveckling, Lärande, Motivation
National Category
Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics Human Computer Interaction Other Social Sciences not elsewhere specified
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-3648Local ID: oai:bth.se:arkivex7EDF890C0C1F3FDBC1257DD9003A2681OAI: oai:DiVA.org:bth-3648DiVA: diva2:830959
Uppsok
Technology
Supervisors
Available from: 2015-04-22 Created: 2015-01-26 Last updated: 2015-06-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(272 kB)92 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 272 kBChecksum SHA-512
051e6e443edb532f5acbd2c5fc979559c478e90114a9d7dac35018d5895d8fcae9570490182831b304fb1c5cd0ab1c1b7c787ce3aed22420ecfe474ccd5ca1f7
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Industrial Economics
Production Engineering, Human Work Science and ErgonomicsHuman Computer InteractionOther Social Sciences not elsewhere specified

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 92 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 412 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf