Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Science fiction i spelutveckling
Blekinge Institute of Technology, School of Planning and Media Design.
Blekinge Institute of Technology, School of Planning and Media Design.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
Science fiction in game development (English)
Abstract [sv]

Detta kandidatarbete undersöker science fiction, en av de större och vanligast använda genrerna inom medier såsom spel, film och litteratur, genom att studera dess undergrupper, de så kallade subgenrerna. Dessa är specialiserade versioner av genren i fråga och använder den inom vissa förutsatta ramar, exempelvis hur samhället ser ut eller vilken typ av teknologi det huvudsakliga fokuset kretsar runt. Genom att studera hur subgenrer är beskrivna i The Encyclopedia of Science Fiction kan man avgöra att de består av sex punkter: plats, tidsperiod, karaktärer, teknologi, narrativ och visuell estetik. Dessa punkter har använts som ramverk för att utveckla en ny subgenre; Mystech, där scenarier utspelar sig i vad som kan ses som en typisk fantasyvärld med magi och monster, men där dessa egentligen bara är teknologi majoriteten av de påverkade inte förstår sig på. För att demonstrera Mystech har två olika miljöer utvecklats, både i bild och skriven form. Dessa är två mycket olika skådeplatser för scenarier att berättas i men som trots sina olikheter har nog med faktorer gemensamt för att kunna klassificeras som delar av samma subgenre.

Abstract [en]

Dess populäritet är tydlig, men hur spridd är användingen av science fiction i dagens spelindustri? Hur kan man använda sagda populäritet för att slå igenom som utvecklare utan att försvinna i mängden? Detta arbetet studerar subgenrer, specialiserade undergrupper till science fiction som tar upp just de områden du vill utnyttja för din projektidé och hur du kan utveckla egna sådana om du inte finner vad du söker bland de befintliga.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 40 p.
Keyword [sv]
Science fiction, Genre, Subgenre, Mystech, Miljöer
National Category
Human Computer Interaction Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-3890Local ID: oai:bth.se:arkivex71B4B22A394F0350C1257B9600693162OAI: oai:DiVA.org:bth-3890DiVA: diva2:831205
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Note
Hampus Juhlin telnr. 076-1853950 Pontus Novén telnr. 073-4448595Available from: 2015-04-22 Created: 2013-06-26 Last updated: 2015-06-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(723 kB)139 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 723 kBChecksum SHA-512
4666ed4f83d0d4d38d706a99384f75992ca31f6bad6ac73dbd6e2bf9fb765c3ee425e83156205b29ede7358c4c0a7370c47b6c5cb68efb5411b58291634211ea
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Planning and Media Design
Human Computer InteractionMedia and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 139 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 317 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf