Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Motivation och digitala spel
Blekinge Institute of Technology, School of Planning and Media Design.
Blekinge Institute of Technology, School of Planning and Media Design.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
Motivation and digital games (English)
Abstract [sv]

Spelens dragningskraft har länge varit outforskad och vad som motiverar oss att spela är fortfarande svårt att definiera. Spelindustrin saknar ett ramverk för att ersätta termen ”kul” för att i stället på ett vetenskapligt sätt kunna bryta ner vad det är som får spelare att vilja fortsätta spela. Vi har i vår undersökning tittat på orsaken till spelande, för att på så vis undersöka den grundläggande motivationen hos spelare. Undersökningen utforskar inte bara vad som motiverar spelare utan försöker även destillerar den vida använda bransch-termen ”kul” för att kunna ersätta den med termer är baserade på behovstillfredsställande teorier, som istället redogör för varför spelare blir motiverade att fortsätta spela. Vi har även använt oss av teorier om spelberoende för att kunna separera begreppen behovstillfredsställelse och spelberoende för att kunna isolera och diskutera dem separat. Vi har med hjälp av teorier om behovstillfredsställelse genomfört en analys av två spel samt implementerat dessa teorier och slutsatser i en egen spelprototyp. Med analysen och prototypen som grund har vi ur ett utvecklarperspektiv diskuterat kring applicering av teorierna och problem som uppkommer. Det vi kom fram till efter undersökningen är hur man som utvecklare kan anpassa teorier om behovstillfredsställelse och göra dem till en del av utvecklingsprocessen.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 28 p.
Keyword [sv]
Behovstillfredsställelse, Spelanalys, Spelutveckling, Spelberoende, Datorspel, Motivation
National Category
Human Computer Interaction Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-3949Local ID: oai:bth.se:arkivex2EE57291CC0018B4C1257A21005D9AA5OAI: oai:DiVA.org:bth-3949DiVA: diva2:831266
Uppsok
Technology
Supervisors
Available from: 2015-04-22 Created: 2012-06-18 Last updated: 2015-06-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(696 kB)57 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 696 kBChecksum SHA-512
19923077d8a08290b1f2e3c570155e26de10be1bb243d523ed8a5fc8e27dca3ddb70f7e7157d4a7ef9cd4e93b9792af2b2e115ee30ac849cf416d799c3764c66
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Planning and Media Design
Human Computer InteractionMedia and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 57 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 197 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf