Fantasymiljö i 3D
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)
Student thesisAlternative title
Fantasy environments in 3D (English)
Abstract [sv]
Detta arbete visar processen och olika element som kan användas eller krävs för att skapa en trovärdig fantasymiljö. Genom att läsa, samla in och sammanfatta information om miljöer, växter, tekniska processer, färger, ljus och form från litteratur, internet och egna erfarenheter har vi skapat en slags guide över hur man kan skapa en trovärdig miljö. Växter kan inte ha för enformig placering i miljön utan måste placeras enligt slumpmässig naturligt kaos. De 3D-modeller som miljön innefattar måste ha vissa attribut så som smuts, damm, röta, brister, rivor och sprickor. Inget är kliniskt rent i naturen. Något som man oftast inte tänker på, är att det nästan inte finns kanter i naturen som är helt skarpa och vassa, därför bör man tänka på att runda de flesta kanterna på sina modeller. Färg, ljus, textur och skuggor är något man kan använda sig av för att förmedla känslor på ett effektivt sätt. Ett exempel på hur man kan förmedla en viss känsla, är att placera en ljuskälla på ett sätt där man lyser upp ett objekt underifrån, detta kommer skapa en känsla av onaturlighet och mystisk.
Place, publisher, year, edition, pages
2013. , p. 46
Keywords [sv]
Miljö, Trovärdig, Realistisk, Fantasy, Design, Koncept, 3D
National Category
Other Environmental Engineering Human Computer Interaction Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-4236Local ID: oai:bth.se:arkivexFF04646DF1F80F3DC1257BDE002FC6AFOAI: oai:DiVA.org:bth-4236DiVA, id: diva2:831565
Uppsok
Life Earth Science
Supervisors
Note
Alex: 0702664377
2015-04-222013-09-062018-01-11Bibliographically approved