Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Using your Smartphone as a Game Controller to your PC
Blekinge Institute of Technology, School of Computing.
Blekinge Institute of Technology, School of Computing.
2013 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
Använd din Smarttelefon som en Spelkontroller till din PC (Swedish)
Abstract [en]

Many people in the world today own a smartphone. Smartphones of today usually have an advanced array of inputs in forms of tilting, touching and speaking, and outputs in forms of visual representation on the screen, vibration of the smartphone and speakers for sound. They also usually have different kinds of connectivity in forms of WLAN, Bluetooth and USB. Despite this we are still not seeing a lot of interaction between computers and smartphones, especially within games. We believe that the high presence of smartphones amongst people combined with the advanced inputs and outputs of the smartphone and the connectivity possibilities makes the smartphone a very viable option to be used as a game controller for the PC. We experimented with this developing the underlying architecture for the smartphone to communicate with the PC. Three different games were developed that users tested to see if the smartphone’s inputs are good enough to make it suitable for such purpose. We also attempted to find out if doing this made the gaming experience better, or in other words increased the enjoyment, of a PC game. The phone was suitable to be used as a game controller for the first two types of game, the space-racing game and the puzzle game, as our results shows in both terms of enjoyment and in terms of quality of the technical features of the phone such as accuracy and response time. The third game (First Person Shooter) however was better suited to be used with a keyboard and mouse, which our results shows in terms of both reduced enjoyment and complaints about response time of the phone.

Abstract [sv]

Många människor äger idag en smarttelefon. Dagens smarttelefoner har oftast en mängd avancerade intag av data i form av lutning, pekskärm och mikrofon, och ut data i form av visuell representation på skrämen, vibration av telefonen samt högtalare för ljud. De har oftast också olika sorters anslutningar i form av WLAN, Bluetooth och USB. Trots detta så ser vi fortfarande inte särskillt mycket interaktion mellan datorer och smarttelefoner, speciellt inom spel. Vi tror att den höga förekomsten av smarttelefoner hos människor kombinerat med de avancerade in och ut data av smarttelefonen och anslutningsmöjligheterna gör smarttelefonen en bra kandidat till att användas som spelkontroll för datorer. Vi experimenterade med detta genom att utveckla den underliggande arkitekturen för kommunikationen mellan smarttelefonen och datorn. Vi utvecklade även tre olika spel som vi lät användare testa för att se om smarttelefonens intag av data är tillräckligt bra för att göra den användbar för ett sådant ändamål. Vi försökte även ta reda på om detta gjorde spelupplevelsen bättre, eller med andra ord om det var roligare att spela med hjälp av smarttelefonen. Smarttelefonen var lämplig för att användas som spelkontroll i de två första typen av spel som vi testade med, ett rymd-racing spel och ett puzzle spel, vilken kan ses i vårt resultat både när det gäller spelgäldje och kvaliten på de tekniska funktionerna av telefonen, som precision och responstid. Det tredje spelet (Första Persons Skjutare) var däremot bättre lämpat att spela med tangentbord och mus, vilket vårt resultat visar i form av minskad spelglädje och klagomål om responstiden med telefonen.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 35 p.
Keyword [en]
Game Controller, Natural Mapping, PC Game, Phone-Computer Interaction, Smartphone Game, Human-Computer Interaction, HCI
National Category
Computer Science Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-4384Local ID: oai:bth.se:arkivex1877C3F1AD0C8ECCC1257BA300560114OAI: oai:DiVA.org:bth-4384DiVA: diva2:831722
Uppsok
Technology
Supervisors
Available from: 2015-04-22 Created: 2013-07-09 Last updated: 2015-06-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3183 kB)300 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3183 kBChecksum SHA-512
2d22bea1aa70b9e0399baf0e2645cbea47d7831a06b7aa3a7e955a44cff0b9b2b5ebf9cb0df5c0c6e505be945dfa2afbaf37e3580d7a829907ae55b561535b22
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Computing
Computer ScienceHuman Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 300 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 126 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf