Planned maintenance
A system upgrade is planned for 24/9-2024, at 12:00-14:00. During this time DiVA will be unavailable.
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Berättande i datorbaserade rollspel: en empirisk och teoretisk designstudie om datorspel
Blekinge Institute of Technology, Department of Human Work Science and Media Technology.
Blekinge Institute of Technology, Department of Human Work Science and Media Technology.
2001 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
Narration in Computerbased Role-playing Games : an Empirical and Theoretical Design Study concerning Computer Games (English)
Abstract [sv]

VD:n för spelindustrins intresseorganisation (Interactive Digital Software Association) förutspår i den årliga State of the Industry rapporten för åren 2000 ? 2001, att spelindustrin snart kan nå 70 procent av världens hushåll, vilket gör spelmaskinen, näst intill, lika vanlig som videon. I denna dag börjar många spelutbildningar växa fram i hela landet, så som i Karlshamn, Visby och Kramfors. Trots denna tillväxt finns det nästan ingen akademisk forskning i ämnet speldesign. Detta gör att hjulet i många fall tvingas återuppfinnas om och om igen. I detta kandidatarbete är huvuddiskussionen hur man designar ett spel innehållande både spelfrihet och en färdig berättelse, vilket är en konflikt i sig. Vi försöker identifiera kärnan av ett spels design genom att samarbeta med både användare och designers av digital underhållning och sätta detta i relation till de studier av spel vi gjort. Resultatet av vår studie är tre kritiska begrepp för design av datorspel med en färdig berättelse. Vi ser vårt arbete som ett avstamp för vidare forskning och produktion. Tiden har kommit för att ta datorspel på allvar!

Place, publisher, year, edition, pages
2001. , p. 69
Keywords [sv]
Interaktion, narration, berättande, datorbaserade rollspel, datorspel, speldesign, design, narrativ logik, designerns röst, spelarens roll
National Category
Computer Sciences Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-4400Local ID: oai:bth.se:arkivex9D28D8004B2D5C8AC1256C2A006E61EFOAI: oai:DiVA.org:bth-4400DiVA, id: diva2:831738
Uppsok
Technology
Supervisors
Note
Daniel Lyrstedt Fridhemsgatan 6 37441 Karlshamn tele: 0454-10704 Fredrik Gustavsson tele: 070-3654333Available from: 2015-04-22 Created: 2002-09-04 Last updated: 2018-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1795 kB)265 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1795 kBChecksum SHA-512
a65bee908b4f7ce89a38d007884a43b75812a5022d2b701f0299f5f77d783a9809616acea8b07d2c18fa9d2101c57132766f0636afeaf2155ab5a7bf288e08e0
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Human Work Science and Media Technology
Computer SciencesProduction Engineering, Human Work Science and Ergonomics

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 265 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 360 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf