Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vector Displacement Mapping
Blekinge Institute of Technology, Faculty of Computing, Department of Creative Technologies.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesis
Abstract [sv]

Kontext: Displacement Mapping är en teknik som används inom 3D-spel för att skapa detaljrikedom i geometri utan att behöva triangelobjekt bestående av oönskad geometrikomplexitet. Tekniken har även andra användningsområden i 3D-spel, till exempel terränggeometri. Tekniken skänker detaljrikedom genom att i samband med tesselering förskjuta geometri i en normalriktning eller längs annan specificerad riktning. Vector Displacement Mapping är en teknik liknande Displacement Mapping där skillnaden är att Vector Displacement Mapping förskjuter geometri i tre dimensioner. Mål: Syftet med arbetet är utforska Vector Displacement Mapping i sammanhanget 3D-Spel och att antyda att tekniken kan användas i 3D-spel likt Displacement Mapping. Arbetet jämför Vector Displacement Mapping med Displacement Mapping för att urskilja skillnader i exekveringstid mellan teknikernas centrala skillnader. Skillnaderna i exekveringstid ställs i kontrast mot diskussion av teknikernas grafikminnesanvändning. Metoder: Jämförelsen baseras på en implementation av de båda teknikerna tillsammans med tesselering. Prestandamätningar genereras med implementationen som grund. Implementationen använder sig av Direct3D 11. Resultat: Resultatet som erhålls genom jämförelsen visar att exekveringstiderna mellan teknikernas centrala skillnader varierar svagt. Grafikminnesanvändningen mellan teknikerna skiljer sig med en faktor 3 eller en faktor 4 där Vector Displacement Mapping använder mer grafikminne. Slutsatser: Slutsatser som dras baserat på resultatet är att Vector Displacement Mapping i situationer där överhängande geometri är ett önskat resultat kan ersätta Displacement Mapping. Vidare diskussion förs kring slutsatser, avgränsningar och framtida forskning som arbetet berör.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 32 p.
Keyword [sv]
DirectX, Direct3D, Tessellation, Vector, Displacement, Performance
National Category
Computer Science Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-4416Local ID: oai:bth.se:arkivex7A8DFA65ECBB31AFC1257CFE005B8A85OAI: oai:DiVA.org:bth-4416DiVA: diva2:831754
Uppsok
Technology
Supervisors
Available from: 2015-04-22 Created: 2014-06-21 Last updated: 2015-06-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1286 kB)78 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1286 kBChecksum SHA-512
8cb8fe64c48b27218e3c2fad00d93a27e3c7dd65ae5bafe5f262f9f6e9d1c79f1076632ee85cfc08cd8859646b9ad1256726bc8592365fe075b6e3fb228f7166
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Creative Technologies
Computer ScienceHuman Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 78 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 165 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf